Waar het bij wielrennen vroeger vooral om snelheid en uithoudingsvermogen ging, komt er nu een nieuw onderdeel bij: gravelen. Het levert een waar spektakel op, waar we tijdens de Giro al van mochten smullen. De mini-versie van Strade Bianche zorgde ervoor dat de harten van wielrenliefhebbers sneller gingen slaan. Maar waarom eigenlijk?
Gravelen is hip and happening
Witte stofwolken die opwaaien boven het peloton, het gekraak van het grind onder de banden en renners die constant hun balans moeten bewaren: gravelen is niet meer weg te denken uit de wielrensport. Het begon ooit als een nichefenomeen, en nu is het iets dat spectaculaire beelden oplevert.
Gravelen is een vaste waarde geworden in grote wedstrijden. En niet alleen de liefhebbers kijken er graag naar: het is een geliefde discipline geworden onder professionele en recreatieve fietsers. Waarom het zo aantrekkelijk is? Waarschijnlijk omdat het zo avontuurlijk is. Het geeft ons een heroïsch gevoel, zeggen de wielrenners zelf in het AD.
Wielrenners bereiden zich speciaal voor op gravel
In de afgelopen jaren drong gravel langzaam maar zeker door tot het hoogste niveau van het wielrennen. Het geeft de sport een extra dimensie. Want waar je al vrij zeker weet wist wie er gaat winnen, kan tijdens het gravelen opeens alles veranderen. Een lekke band of een slechte positionering schudt alles door elkaar. Het is dan ook niet voor niets dat wielrenners tegenwoordig urenlang trainen op onverharde wegen en ruw parcours.
Die spanning zorgt ervoor dat wielrenfanaten er maar wat graag naar kijken. Zeker de Giro d’Italia heeft daarin een bijzondere rol gespeeld. Jaren geleden werden in deze tocht al de eerste grindstroken opgenomen in het parcours. Inmiddels zijn er complete etappes aan gewijd. Ook in die etappes wil je je concurrenten kunnen overklassen. Het is een waardig onderdeel van de sport geworden.
Weddenschappen worden interessanter
Gravelen gooit als onderdeel altijd het klassement in de war. Het zorgt voor verrassende takes in de wedstrijd. Dat is juist wat het zo mooi maakt. En voor liefhebbers van weddenschappen is het helemaal een fantastisch element. Het jammere is dat wielrennen als sport helemaal niet zo populair is bij de normale bookmakers. Wedden op wielrennen in een no cruks casino is dan alweer een stuk interessanter.
Het mooie is dat een weddenschap in een dergelijk casino verder gaat dan de winnaar van het eindklassement of van een etappekoers. Bij weddenschappen in dit soort casino’s moet je echt goed kijken naar het historisch verloop van wielrenners en de wedstrijden die ze hebben gereden. Én het is dus de kunst om rekening te houden met dit avontuurlijke onderdeel. Gravel maakt een weddenschap pas echt interessant.
Strade Bianche als inspiratie
Die etappes doen denken aan de beroemde Italiaanse eendagswedstrijd Strade Bianche. Voor wie daar iets minder in zit: het is een koers over de iconische witte grindwegen van Toscane. In korte tijd ontwikkelde het zich tot een van de meest prestigieuze wedstrijden op de wielerkalender.
Een stapje bij moeten zetten om echt overeind te blijven, zorgt ervoor dat we de wielrenners die dat goed in de vingers hebben, als helden gezien worden. Bovendien levert het een mooi stukje spektakel op. Gravel wordt nu gezien als een symbool van avontuur.
Gravelen is onvoorspelbaar
Hoe zeer de profs ook trainen op gravelen, het zal nooit een voorspelbaar kunstje worden. De weersinvloeden alleen al, kunnen ervoor zorgen dat alles anders wordt. Daarnaast zijn er natuurlijk nog talloze andere variabelen: het juiste materiaal moet voorhanden zijn, de wielrenner moet compleet gefocust zijn en ook de stuurmanskunst is uiteraard een belangrijke factor. Wat dat betreft doet het met weemoed denken aan de pioniersdagen van het wielrennen. Toen waren veel wegen nog onverhard en konden winnaars zich niet alleen onderscheiden op kracht, maar ook op doorzettingsvermogen.
Onvoorspelbaarheid en nostalgie zijn een mooie mix als het gaat om wielrennen. Het is fysiek uitdagend én emotioneel beladen. Gravelen is ruig. Het is rauw, maar ook romantisch. Wie heeft er geen voorliefde voor?
Het wordt alleen maar populairder
In elke sport zien we modegrillen, maar het is duidelijk dat gravelen bij de wielersport geen tijdelijke gimmick is. Het is een blijvende factor. Want waar klassiek wielrennen draait om asfalt, snelheid en strategie, voegt gravel toch wel iets extra’s toe. Ruigheid, karakter en onvoorspelbaarheid spreken mensen aan. De stofwolken en lekke banden blijken niet alleen van nu, maar zijn juist ook uitermate toekomstbestendig.
Foto: Ben Guernsey
- BREAKING: ‘NAVO top zet streep door 21 finales Vlaardings kampioenschap bij CION'
- Ben Hoogwerf nieuwe hoofdtrainer DBGC
- Winst voor korfballers Nexus tegen koploper
- Maassluis speelt gelijk, maar het voelt als een nederlaag
- VOC ook prooi voor cricketers Hermes-DVS
- Stofwolken en lekke banden: het nieuwe wielrennen is het helemaal
- Youri Schoonderwaldt op huurbasis naar VVV
- Transfer Mike Eerdhuijzen van Sparta naar FC Utrecht officieel
- SV&HV Schiedam wint overtuigend
- TERUGBLIK: sfeerverslag kampioenschap Zwaluwen (video)