Ondernemer Rob van t’Oor: “Dit is een mokerslag”

Rotterdam – Met grote evenementen als het EK voetbal, De Olympische spelen en het Eurovisie Songfestival in het vooruitzicht moest 2020 het jaar worden waar ondernemend Rotterdam al tijden reikhalzend naar uitkeek. Duizenden mensen feestend door de binnenstad, Volle winkels, cruiseschepen, een toeristenstroom die alle records zou verbreken en niet onbelangrijk topomzetten. Het Coronavirus zette afgelopen maanden een keiharde streep door deze vooruitzichten. Hoe schril is het contrast met een lege koopgoot en winkelpanden die sporadisch klanten kunnen verwelkomen. “Dit is echt een mokerslag, “stelt de Vlaardingse Sport2000 eigenaar Rob van t’ Oor.

“De eerste dagen nadat de Coronamaatregelen door het kabinet werden aangekondigd heb ik alleen maar voor me uit zitten staren van hoe gaan we dit oplossen.” Kijkt de 52-jarige ras ondernemer terug naar de periode waar zijn wereld totaal op zijn kop werd gezet. “Laat ik beginnen met het feit dat gezondheid het allerbelangrijkste is in het leven. Dus op dat gebied sta ik volkomen achter de maatregelen die genomen zijn maar de financiële impact op dit hele verhaal is voor ondernemers nauwelijks voor te stellen.” Stelt hij.

“Als sportwinkel wordt je extra hard getroffen omdat je zo afhankelijk bent van de evenementen en de verenigingen. Onze inkoop doen wij al 9 maanden van tevoren en hebben natuurlijk te maken met de aankomende evenementen. Nederland, maar ook voor ons belangrijk Turkije, hadden zich eindelijk weer eens geplaatst voor het EK en daar kopen wij natuurlijk op in. Dit betekent dat door het afblazen van het EK dat ruim 70% van de inkoop wordt geannuleerd of wordt verschoven, maar tegelijkertijd ook dat je daar ook geen andere producten voor in de plaats krijgt.”

En dan staat natuurlijk voorop dat het aantal klanten natuurlijk ongelofelijk afneemt maar de kosten lopen gewoon door. En dat is juist voor van t’ Oor die met zijn pand op de Hoogstraat in Rotterdam op een “Championsleague locatie bivakkeert een hard gelach.  “Een winkel is een aardig op elkaar afgestemde machine, een evenwicht tussen vierkante meters, assortiment en locatie. De omzet staat in relatie met de kosten van de vierkante meters. En ja die kosten per vierkante staan in relatie tot winkeltraffic. Je betaalt voor winkeltraffic die nu niet wordt geleverd. Zonder traffic is een winkelvierkante meter op een A-locatie net zoveel waard als een vierkante meter op een leeg industrieterrein. Dat is de realiteit waar wij ook mee leven.” Stelt hij.

Equalité
Of dit allemaal nog niet genoeg was ziet van ’t Oor ook de aftrap van het nieuwe succesvolle merk, Equalité een andere start beleven. “Dat is ook een hele investering geweest. Naast een nieuw pand en showroom heeft het team onder leiding van Gurhan Tuzemen de afgelopen periode enorm veel werk geleverd om alles in de stijgers te zetten. De lancering was afgelopen november en de verkoop begon nu te lopen maar nu is dit ook afwachten hoe zich dat ook ontwikkeld en voortzet. Echt enorm sneu.”

Na weken dicht geweest te zijn opende van t’ Oor afgelopen week toch weer de deuren. “Het is nu echt alle zeilen bij en overleven.” Kijkt de ondernemer naar de onzekere toekomst. “Ik heb gelukkig een geweldig team dat er vol voor gaat en dat met me meedenkt. We hebben inmiddels alle middelen ingezet om te voldoen aan de richtlijnen van het RIVM. We hopen dat het bezoekersaantal de komende periode aantrekt en dat bijvoorbeeld ook onze leveranciers en verhuurders met ons meedenken. Dit probleem gaat alle lagen raken en moeten we, indien we willen  dat de ondernemers overleven, ook met z’n alle dragen. Wij staan er in ieder geval weer klaar voor om onze vaste klanten te ontvangen en gaan doen waar we goed in zijn en dat is service verlenen. Met een lach en een traan”

Tekst+Foto: Mischa Keemink


Het laatste nieuws:

Deel dit bericht: <br>Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
0Pin on Pinterest
Pinterest
0Email this to someone
email

Mischa Keemink

WaterwegSport.nl - info@waterwegsport.nl