Blog: Slapen als een topsporter

Waterwegsport.nl vindt gezond en veilig sporten belangrijk. Vandaar dat samen met partner Fernhout Fysiotherapie het waterwegsport gezondheidsnetwerk is opgericht. Dit netwerk heeft als doel verenigingen, sporters en een ieder die iets met sport te maken heeft te verbinden en te informeren. Door middel van workshops, lezingen, trainingen, voorlichting en netwerkavonden kunnen we er samen voor zorgen dat gezond en veilig sporten belangrijk wordt en blijft in onze regio!

SLAPEN ALS EEN TOPSPORTER

Hoe hoger het niveau, hoe meer de details het verschil gaan maken. Zo ook slaap, de Nederlandse schaatsploeg was één van de eerste die hier zijn trainingsintensiteit op aanpasten. De sporters vulden iedere ochtend een vragenlijst in die de kwaliteit van hun nachtrust in kaart bracht. Om vervolgens met optimale intensiteit te kunnen trainen.

Het registreren van slaap is tegenwoordig slechts een onderdeel van de hele slaapwetenschap. De schaats- en wielerploeg van LottoNL-Jumbo slapen zowel thuis als op trainingsstages over de hele wereld op dezelfde M-Line matrassen. Maar waarom is slapen eigenlijk zo belangrijk?

Tijdens het slapen zijn er globaal drie fases te onderscheiden: de lichte slaap, de diepe slaap en de paradoxale slaap fase waarin dromen plaatsvinden, de zogenaamde REM slaap. Sporters hebben het meeste aan de diepe slaap, dan komen groeihormonen vrij die eiwitsynthese stimuleren en zorgen voor fysiek herstel en opbouw van spieren. Te weinig diepe slaap belemmert dit proces dus, daarnaast komen er ook nog eens stresshormonen vrij die spierweefsel juist afbreken!

Kort nachtje slapen na de training? Dan kan je net zo goed niet trainen! Aan de andere kant is een goede nacht vóór het sporten net zo belangrijk. Onderzoeken wijzen uit dat één korte nacht al invloed heeft op je handelingssnelheid, reactievermogen en concentratie. En laten dat nu net drie eigenschappen zijn die je keihard nodig hebt om die wedstrijd over de streep te trekken.

Toch is het niet altijd even makkelijk om in slaap te komen als je net een harde training achter de rug hebt. De meeste amateursporters trainen en spelen ’s avonds en hebben vervolgens moeite met in slaap vallen. Televisie kijken of op je telefoon kijken helpt hier ook niet aan mee. De avond voor je wedstrijd laat naar bed gaan en te veel alcohol drinken heeft dus direct invloed op je prestatie. Al zorgen één á twee glazen alcohol ervoor dat je juist sneller in een diepe slaap terecht komt.

Succes komend weekend! En welterusten!

Léon Krznaric, fysiotherapeut bij Fernhout Fysiotherapie

Deel dit bericht: <br>Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
0Pin on Pinterest
Pinterest
0Email this to someone
email

Geef een reactie